Fotoalbum

Muligvis de første lastbiler i firmaet. 4 Ford T'er fra midt tyverne. Foto Lars Nilsson

Bedford OLB fra 40erne. Kassen havde siddet på en anden bil før denne og senere kom den over på en Bedford SL som løs kasse. Kassen over førerhuset er sovekabinen.

Kontoret på "Ved Amagerbanen 29" Der holdte Walther Hansen til før firmaet flyttede til Nordre Toldbod. Foto Lars Nilsson

Mercedes L3250. 1953. Blev brugt til stykgodstransporter til Holland for NTS i Helsingborg. Den kunne kun køre 58km/t. Bilen her blev byttet ud med en anden Mercedes. Men da en anden bil forulykkede blev den købt tilbage.

Scania Vabis LS71 Regent. Bilen her blev købt da WHT i 1953 fik til opgave at køre foringer til forkromning i Hilversum NL for B&W. Man havde 8 foringer a 2,5tons med ned og havde så 8 forkromet med hjem.

En Henschel HS120 blev der også købt. Billedet stammer fra en fransk Henschel reklame hvori der også var en Børge Langhoff bil.

Denne MAN 750 blev købt til Frankrigskørsel. Chaufføren hed Willy Holm Pedersen og det er nok ham der står ved siden af bilen sammen med Preben? Preben blev senere værkfører hos Scanva i Ishøj.

Büssing LU11/16 med Funder førerhus og HL kølekasse bygget til skibsproviant og skibsdele.

Scania Vabis L75 med Køge førerhus. Denne bil blev købt brugt af "Københavner Poul. Han havde kørt som hjælpevognmand for WHT i en årrække men valgt så at sælge bilen til WHT. Kan kom så over og køre for JWN.

Volvo L495 Titan med Køge førerhus i 1967. Ved ikke hvem chaufføren er. Bagved holder Peter Bech i en af JWNs Scania LB76. Foto Peter Bech.

Walther Hansen var hurtigt ude da man i 1966 kom op på 38tons totalvægt for 5 akslet biler. En af de første var denne Scania Vabis LBS76. Bilen findes endnu men er under renovering. Foto Bent Fransen.

KA81.040 blev ombygget fra en 4x2 til en 6x2 med fattigmandsbogie. Her er den fotograferet ved Langebro. Foto Bent Fransen.

Volvo FB88 KA81.000. Walther Hansen havde 4 forskellige biler med det regnr. Ved siden af er det en af de første Scania 110er. Foto Bent Fransen.

I Marseille med skibsdele. Svend Lindbøl og Bent Fransen. Foto Svend Lindbøl.

3 WHT biler på tur. En godt brugt Scania LBS140 forvogn til venstre og 2 lidt nyere Scania LB110 trækkere. Foto Torben Nissen.

Der blev købt en del Ford Transcontinental i slut 70erne. Her er det MA6 med WHTs italienske samarbejdspartners navn på anhængeren. Eurasian Trading. Foto Torsten Rasmussen.

Skibsproviant og skibsdele var gennem tiden en af de vigtigste opgaver for WHT. Derfor fik de bygget 4 trailere specielt til disse transporter. De havde et kølerum oppe på reposet og almindelig kapelopbygning på resten. Foto Ebbe Johansen.

Lige inden WHT blev overtaget af Gunnar Henriksen i Hedehusene blev der købt et par IVECOer. Her har GHS sat en forvogn til salg.

En dag mellem jul og nytår på Nordre Toldbod. Foto Carl Dyrlund Hansen.

Walther Hansen A/S.

Walther Hansens far Christian Hansen startede i 1920 som selvstændig vognmand. Det var med et spand heste men han så hurtigt at vejen frem var med de moderne lastbiler der var ved at vinde indpas i det københavnske gadebilled. 
I 1936 gik hans fire sønner ind i forretningen og navnet blev ændret til Brdr Hansens Vognmandsforretning. 
De havde til huse i Strandgade på Christianshavn og deres nabo var B&W som efter krigen havde brug for nogle transporter til de sydlige udlande og det blev starten til eksportkørsel.
På det tidspunkt var der kun 2 af ialt 4 brødre tilbage i firmaet. Walther og Hans. 
Omkring 1955 delte de firmaet og Walther beholdte eksportbilerne mens Hans fik bybilerne. 
I 1959 blev Walther Hansen Transport A/S oprettet hvor Direktør Lars Nilsson og Vognmand Walther Hansen fik hver 40% af aktierne mens Walthers kone fik de sidste 20%. 
Efter Walther Hansens død i 1977 overtaget hans søn Bjarne Hansen Walthers del af firmaet.
På det tidspunkt var der omkring 35 ansatte hvoraf de 20 er chauffører på firmaets ca 17biler.
I 1980 blev der åbnet en afdeling i Haderslev for at varetage de jyske kunders behov. 
I 1983 går WHT i samarbejde med Gunnar Henriksen i Hedehusene som ender med at overtage firmaet kort tid efter.
I 1986 bliver WHT delt i en Trucking og en speditionsdel og et par år senere bliver speditionsdelen overtaget af 3 af speditørene.
I dag findes WHT spedition stadig mens WHT Trucking forsvandt da Frode Laursen overtog Gunnar Henriksen.